論文
HCI研究室の出版物
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AR入力デバイスとしての身体装着型トラックボールの検討
A Study on Wearable Trackball as Input Device for Augmented Reality
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VRリダイレクションを用いた座位姿勢改善手法における閾値調査
Investigating Detection Thresholds for Improving Sitting Posture with VR Redirection
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HandFlick:XR環境における片手フリック入力キーボードのデザインと実装
HandFlick: One-Handed Japanese Flick Keyboard on Finger Pads for Extended-Reality
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音声対話による気分スコアの取得に向けた数値化手法の検討
Study on Methods for Quantifying Mood Score through Speech Interaction
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音楽ライブ視聴時の視覚表現が動画へのエンゲージメントに与える影響調査
Study on Effect of Visual Representation on Engagement with Video while watching Music Live
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アバターパートナーの存在による運動能力変化の調査
Study on effect of Avatar Partner’s Presence on athletic performance
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プライバシーに配慮したロボットの目のデザインに関する研究
A Study on Privacy-friendly Design of Robot eyes
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VRを利用した居合道トレーニングシステムの学習効果の調査
A Study on Learning Performance of Iaido Training System on Virtual Reality
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ストリームライブチャット入力を想定した半透明ダブルフリックキーボードの入力性能の実験的検討
Evaluation of Semi-Transparent Double Flick Keyboard for Chat in Live-streaming
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チャットボットから人間への自然な切り替わりに対する会話者の印象評価
A Study on User's Impression of Natural Take-over from Chatbot to Human-operator
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動物型ロボットの行動パターンの違いによるユーザの印象評価の調査
A Study on Impression Evaluation of the User by the Different Behavior Patterns of Animal-like Robot
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無段階入力を実現するハンドジェスチャインタフェースの評価
A study on hand gesture interface for stepless input
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光学透過型HMD上における原稿表示位置が話しやすさに及ぼす影響の調査
A Study on Effects of Text Presentation Position on Ease of Speech in Optical See-through HMD
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ロボットと人のしりとりによる感情伝染の誘発
Inducing Mood Contagion through Word Chain Game with Robots
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スマートフォンを用いたARにおける3Dオブジェクトの奥行き方向操作手法の提案
3D Object Manipulation Techniques for Depth Direction in Smartphone AR
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サッカーにおけるピッチ上の状況認識能力を強化するVRトレーニングシステムの検証
A Study on VR Training System for Enhancing Situational Awareness Ability on the Field of Soccer Game
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低照度環境でのAR/MRによる情報提示が作業効率に与える影響の調査
A Study on AR/MR Information Presentation Interface on Work Efficiency in a Low-light-level Environment
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タッチ操作インタフェースにおけるPie MenuでのUndo操作の改善に関する研究
Improvement of Undo Operation in Pie Menu with Touch Screen Interface
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VRを用いた野球球審ジャッジトレーニングシステムの提案
Virtual Reality based Baseball Judgement Training System for Home Plate Umpire
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ロボットによるメタなサジェスチョンが学習に及ぼす影響の調査
Understanding Effects of Metacognitive Suggestions for Learning with Robots
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選択ターゲット候補の半円状再配置によるスマートフォンでの片手選択操作手法の提案
Target Selection Method with Semicircular Rearrangement for One-handed Mobile Touch Interaction
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スマートスピーカーの応答様式の違いに対するユーザの印象調査
Understanding Users' Impression toward Different Communication-style of Smart Speakers
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単眼カメラを用いたボルダリング完登判定システムの提案
Climbing Complete Judgement System for In-door Bouldering with Monocular Camera
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芸術的逸脱を表現するためのテンポ入力システムの提案
Music Tempo Input Interface for Expression of Artistic Deviation
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Bubble Gaze Cursor:バブルカーソル法の視線操作への拡張
Bubble Gaze Cursor:Extending Bubble Cursor Technique to Eye-gaze Interaction
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英語文書閲覧時における視線と音声情報を組み合わせた対訳定時手法
A Study on Presentation Method of Parallel-translation on Reading English Document with Combination of Gaze and Speech
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デジタルコンテンツの編集履歴を保持したバージョン管理手法の提案
A Version Controlling Method for Digital Contents to Maintain Binary Editing History
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スマートウォッチのバンド部分を用いたユーザ参加型操作ジェスチャの検討
User-defined Gesture Interface for Touch-sensitive Wristband on Smartwatches
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ヘッドマウントディスプレイ使用者に対する実空間の音声情報提示手法
Speech Information Presentation Method from Real World to Head-Mounted Display User
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複数ロボットの発話の重なりによって創発する空間の知覚
Perception of Space Emerged from Overlapping of Utterances by Multiple Robots
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ぬいぐるみロボットを用いた休憩タイミング提示システムの提案
Proposal of Presentation System for Timing of Break using Stuffed Toy Robot
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ロボットの伴侶動物に対する社会性が人の印象形成に与える影響
Effects on Impression Formation by Sociality of Robots towards Companion Animals
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筋電情報を用いた咀嚼の改善を促すアプリケーションの提案" Hiroki Kurosawa
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HMDを用いた俯瞰的視点変換トレーニング方法の提案と検証
Proposal and Evaluation of Bird's-eye View Training Method using HMD
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ユビキタスデバイスを用いたロボットの環境適応的発話システムの提案
Proposal of Robotic Utterance System Adapted to Environment with Ubiquitous Devices
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タイミング制御に基づく身体模倣による人-ロボット間の相互適応
Human-Robot Mimetic Mutual Adaptation based on Timing Control
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前腕の表面筋電を用いたハンドジェスチャーの認識に関する研究
A Study on Recognition of Hand Gestures using Surface Electromyogram of Forearm
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身体動作計測に基づく集中を阻害しない環境知能システムの研究
Studies on Ambient Intelligence Systems for Maintaining Human Concentration based on Measuring Body Motions
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アクティブ音響センシングを用いた手のジェスチャー認識手法の提案
Proposal on Method of Hand Gestures Recognition using Active Acoustic Sensing
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Social Impact Theoryに基づく粒子群最適化
Particle Swarm Optimization With Social Impact Theory
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時間縮退メカニズムを用いた複数会議参加支援システムの提案
A Proposal of a Support System for Attending Multiple Meetings using a Time Degenerate Mechanism
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共感型デザインに基づくC2Cサービスのデザインとシステムの開発
Proposal and Application of C2C Services based on Empathic Design
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生体情報を用いたユーザ評価に基づく動画レコメンデーションの提案
A movie recommendation method by the use of user's physiological signal
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ゲームの対人感覚を演出するキャラクターエージェントの提案と実装
A Proposal and Implementation of a Character Agent Recognizable as Another Game Player
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ロボット2体の共同注視が与える引き込み効果の検証
Entrainment Effect Caused by Joint Attention of Two Robots
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身体上を移動する自律ロボットによる支援システムの提案
Proposal of Autonomous Support Robots that Move on the Body
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ユーザモデルレスな衣服インタフェースによる情報提示の実現
Information Notification using Textile Interface without Constructing User Model
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アニメキャラクタの顔における特徴量抽出手法の提案
Proposal of an extraction method of feature values in Anime character faces
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圧縮センシングに対する線形計画法の適用とその数値的性能評価
Average-case performance of compressive sensing via L1-norm minimization by linear programming
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ジェスチャーによるスマートフォンのeyes-free操作手法の提案と実装
A Gesture-based Eyes-free Interaction Techniques for Mobile Devices
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ボイスリピート機能を有するパートナーロボットによるユーザ支援システムの提案と実装
Proposal and Mounting of User Support System by Partner Robot that has Voice Repetition Function
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ユーザの嗜好を反映した和声学に基づく自動作曲システムの提案と実装
Proposal and application of an automated music composing system which is based on the harmonic theory of classical music and reflects user preferences
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ヴァイオリン基本演奏技術の獲得を支援するゲームベースドシステムの提案
Proposal of a game-based system that supports the acquisition of basic violin playing techniques
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ロボット同士の関係が人-ロボット間の印象形成に与える影響評価
Evaluating how the impression formation between human and robot effected by the relation between robots
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相互相関を考慮した非線形予測モデルに基づく札幌市気温と北海道大学構内電力需要の同時推定
Simultaneous estimation of temperature in Sapporo city and demand for electric power in Hokkaido university by non-linear models with cross-correlations
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ソーシャルメディアを用いた環境知能システムの構築
Implementation of Ambient Intelligence using Social Media
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肩乗りロボットによる身体性を用いたコミュニケーション支援
Communication Support System based on Embodiment using Wearable Robot
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平均場イジング模型の臨界現象と時系列予測
Critical phenomena in mean-field Ising models and time-series prediction
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金融危機前後の価格変動分布に現れる確率的規則
A universal probabilistic rule in distribution of return at financial crisis
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笑い声のリアルタイム検出の実現
Automatic Laughter Detection in Real Time
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人とロボットの多体間の文脈適応的な身体模倣の実現
Implementation of Context Adaptive Physical Imitation between Humans and Robots
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生体信号を使ったロボットインタラクション
Robot Interaction Using Biosignal
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人とエージェントの関係持続性に着目した情報提示方法の提案
A Proposal of an Information Presentation Method based on Relationship between Humans and Agents
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ゲーム理論に基づくダブルオークション市場の確率モデル
Game Theoretical Approach to Probabilistic Modeling of Double-auction Markets
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群知能シミュレーションにおける異方性の創発とその解析評価
Emergence of Anisotropy in Flock Simulations and Its Computational Analysis
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高頻度金融データの統計的性質とそのマイノリティゲームによる再現性に関する基礎研究
Study on the minority game modeling of markets to reproduce the statistical properties of high-frequent financial data