論文

HCI研究室の出版物

    2023年

    • AR入力デバイスとしての身体装着型トラックボールの検討

      A Study on Wearable Trackball as Input Device for Augmented Reality

      岩井 望 (Nozomu Iwai)

    • VRリダイレクションを用いた座位姿勢改善手法における閾値調査

      Investigating Detection Thresholds for Improving Sitting Posture with VR Redirection

      小林 広夢 (Hiromu Kobayashi)

    • HandFlick:XR環境における片手フリック入力キーボードのデザインと実装

      HandFlick: One-Handed Japanese Flick Keyboard on Finger Pads for Extended-Reality

      豊田 真吾 (Shingo Toyoda)

    2022年

    • 音声対話による気分スコアの取得に向けた数値化手法の検討

      Study on Methods for Quantifying Mood Score through Speech Interaction

      伊藤 亮太 (Ryota Ito)

    • 音楽ライブ視聴時の視覚表現が動画へのエンゲージメントに与える影響調査

      Study on Effect of Visual Representation on Engagement with Video while watching Music Live

      菊地 純礼 (Sumire Kikuchi)

    • アバターパートナーの存在による運動能力変化の調査

      Study on effect of Avatar Partner’s Presence on athletic performance

      李 鐘豪 (Jongho Lee)

    • プライバシーに配慮したロボットの目のデザインに関する研究

      A Study on Privacy-friendly Design of Robot eyes

      篠原 舞乃 (Maino Shinohara)

    2021年

    • VRを利用した居合道トレーニングシステムの学習効果の調査

      A Study on Learning Performance of Iaido Training System on Virtual Reality

      鈴木 湧登 (Yuto Suzuki)

    • ストリームライブチャット入力を想定した半透明ダブルフリックキーボードの入力性能の実験的検討

      Evaluation of Semi-Transparent Double Flick Keyboard for Chat in Live-streaming

      阿部 優樹 (Yuki Abe)

    • チャットボットから人間への自然な切り替わりに対する会話者の印象評価

      A Study on User's Impression of Natural Take-over from Chatbot to Human-operator

      太田 紘生 (Hiromu Ota)

    • 動物型ロボットの行動パターンの違いによるユーザの印象評価の調査

      A Study on Impression Evaluation of the User by the Different Behavior Patterns of Animal-like Robot

      田邊 早也佳 (Sayaka Tanabe)

    • 無段階入力を実現するハンドジェスチャインタフェースの評価

      A study on hand gesture interface for stepless input

      日下部 完 (Kan Kusakabe)

    2020年

    • 光学透過型HMD上における原稿表示位置が話しやすさに及ぼす影響の調査

      A Study on Effects of Text Presentation Position on Ease of Speech in Optical See-through HMD

      青木 美春 (Miharu Aoki)

    • ロボットと人のしりとりによる感情伝染の誘発

      Inducing Mood Contagion through Word Chain Game with Robots

      大坂 直輝 (Naoki Osaka)

    • スマートフォンを用いたARにおける3Dオブジェクトの奥行き方向操作手法の提案

      3D Object Manipulation Techniques for Depth Direction in Smartphone AR

      小柳 元志郎 (Genshiro Koyanagi)

    • サッカーにおけるピッチ上の状況認識能力を強化するVRトレーニングシステムの検証

      A Study on VR Training System for Enhancing Situational Awareness Ability on the Field of Soccer Game

      後藤 健斗 (Kento Goto)

    • 低照度環境でのAR/MRによる情報提示が作業効率に与える影響の調査

      A Study on AR/MR Information Presentation Interface on Work Efficiency in a Low-light-level Environment

      若杉 直生 (Naoki Wakasugi)

    2019年

    • タッチ操作インタフェースにおけるPie MenuでのUndo操作の改善に関する研究

      Improvement of Undo Operation in Pie Menu with Touch Screen Interface

      髙松 大悟 (Daigo Takamatsu)

    • VRを用いた野球球審ジャッジトレーニングシステムの提案

      Virtual Reality based Baseball Judgement Training System for Home Plate Umpire

      菅野 龍太 (Ryota Sugano)

    • ロボットによるメタなサジェスチョンが学習に及ぼす影響の調査

      Understanding Effects of Metacognitive Suggestions for Learning with Robots

      太田 玲花 (Reika Ota)

    • 選択ターゲット候補の半円状再配置によるスマートフォンでの片手選択操作手法の提案

      Target Selection Method with Semicircular Rearrangement for One-handed Mobile Touch Interaction

      秋葉 翔太 (Shota Akiha)

    2018年

    • スマートスピーカーの応答様式の違いに対するユーザの印象調査

      Understanding Users' Impression toward Different Communication-style of Smart Speakers

      大内 昴 (Subaru Ouchi)

    • 単眼カメラを用いたボルダリング完登判定システムの提案

      Climbing Complete Judgement System for In-door Bouldering with Monocular Camera

      桂 大地 (Daichi Katsura)

    • 芸術的逸脱を表現するためのテンポ入力システムの提案

      Music Tempo Input Interface for Expression of Artistic Deviation

      香田 拓海 (Takumi Koda)

    • Bubble Gaze Cursor:バブルカーソル法の視線操作への拡張

      Bubble Gaze Cursor:Extending Bubble Cursor Technique to Eye-gaze Interaction

      崔 明根 (Myungguen Choi)

    2017年

    • 英語文書閲覧時における視線と音声情報を組み合わせた対訳定時手法

      A Study on Presentation Method of Parallel-translation on Reading English Document with Combination of Gaze and Speech

      岡田 友哉 (Tomoya Okada)

    • デジタルコンテンツの編集履歴を保持したバージョン管理手法の提案

      A Version Controlling Method for Digital Contents to Maintain Binary Editing History

      三戸 夏美 (Natsumi Sannohe)

    • スマートウォッチのバンド部分を用いたユーザ参加型操作ジェスチャの検討

      User-defined Gesture Interface for Touch-sensitive Wristband on Smartwatches

      田中 康介 (Kousuke Tanaka)

    • ヘッドマウントディスプレイ使用者に対する実空間の音声情報提示手法

      Speech Information Presentation Method from Real World to Head-Mounted Display User

      乘田 悠介 (Yusuke Norita)

    • 複数ロボットの発話の重なりによって創発する空間の知覚

      Perception of Space Emerged from Overlapping of Utterances by Multiple Robots

      水丸 和樹 (Kazuki Mizumaru)

    2016年

    • ぬいぐるみロボットを用いた休憩タイミング提示システムの提案

      Proposal of Presentation System for Timing of Break using Stuffed Toy Robot

      大西 紗綾 (Saya Ohnishi)

    • ロボットの伴侶動物に対する社会性が人の印象形成に与える影響

      Effects on Impression Formation by Sociality of Robots towards Companion Animals

      春日 遥 (Haruka Kasuga)

    • 筋電情報を用いた咀嚼の改善を促すアプリケーションの提案" Hiroki Kurosawa

      黒澤 紘生 (Proposal of Application to Encourage Chewing Improvement using Myoelectric Information)

    • HMDを用いた俯瞰的視点変換トレーニング方法の提案と検証

      Proposal and Evaluation of Bird's-eye View Training Method using HMD

      下森 周平 (Shuhei Shitamori)

    • ユビキタスデバイスを用いたロボットの環境適応的発話システムの提案

      Proposal of Robotic Utterance System Adapted to Environment with Ubiquitous Devices

      本田 健悟 (Kengo Honda)

    2015年

    • タイミング制御に基づく身体模倣による人-ロボット間の相互適応

      Human-Robot Mimetic Mutual Adaptation based on Timing Control

      北川 昌宏 (Masahiro Kitagawa)

    • 前腕の表面筋電を用いたハンドジェスチャーの認識に関する研究

      A Study on Recognition of Hand Gestures using Surface Electromyogram of Forearm

      御手洗 彰 (Sho Mitarai)

    • 身体動作計測に基づく集中を阻害しない環境知能システムの研究

      Studies on Ambient Intelligence Systems for Maintaining Human Concentration based on Measuring Body Motions

      村林 和樹 (Kazuki Murabayashi)

    • アクティブ音響センシングを用いた手のジェスチャー認識手法の提案

      Proposal on Method of Hand Gestures Recognition using Active Acoustic Sensing

      山田 知之 (Tomoyuki Yamada)

    2014年

    • Social Impact Theoryに基づく粒子群最適化

      Particle Swarm Optimization With Social Impact Theory

      木村 誠 (Makoto Kimura)

    • 時間縮退メカニズムを用いた複数会議参加支援システムの提案

      A Proposal of a Support System for Attending Multiple Meetings using a Time Degenerate Mechanism

      高橋 諒 (Ryo Takahashi)

    • 共感型デザインに基づくC2Cサービスのデザインとシステムの開発

      Proposal and Application of C2C Services based on Empathic Design

      ベン セイ (Bian Jing)

    • 生体情報を用いたユーザ評価に基づく動画レコメンデーションの提案

      A movie recommendation method by the use of user's physiological signal

      宮本 晴司 (Seiji Miyamoto)

    • ゲームの対人感覚を演出するキャラクターエージェントの提案と実装

      A Proposal and Implementation of a Character Agent Recognizable as Another Game Player

      渡邉 将司 (Masashi Watanabe)

    2013年

    • ロボット2体の共同注視が与える引き込み効果の検証

      Entrainment Effect Caused by Joint Attention of Two Robots

      一條 剛志 (Takashi Ichijo)

    • 身体上を移動する自律ロボットによる支援システムの提案

      Proposal of Autonomous Support Robots that Move on the Body

      佐賀 圭美 (Tamami Saga)

    • ユーザモデルレスな衣服インタフェースによる情報提示の実現

      Information Notification using Textile Interface without Constructing User Model

      櫻林 克弥 (Katsuya Sakurabayashi)

    • アニメキャラクタの顔における特徴量抽出手法の提案

      Proposal of an extraction method of feature values in Anime character faces

      山田 太雅 (Taiga Yamada)

    • 圧縮センシングに対する線形計画法の適用とその数値的性能評価

      Average-case performance of compressive sensing via L1-norm minimization by linear programming

      渡部 敏之 (Toshiyuki Watanabe)

    2012年

    • ジェスチャーによるスマートフォンのeyes-free操作手法の提案と実装

      A Gesture-based Eyes-free Interaction Techniques for Mobile Devices

      青塚 祐一 (Yuichi Aotsuka)

    • ボイスリピート機能を有するパートナーロボットによるユーザ支援システムの提案と実装

      Proposal and Mounting of User Support System by Partner Robot that has Voice Repetition Function

      黄 光輝 (Kouki Ooi)

    • ユーザの嗜好を反映した和声学に基づく自動作曲システムの提案と実装

      Proposal and application of an automated music composing system which is based on the harmonic theory of classical music and reflects user preferences

      エバンズ ベンジヤミン ルカ (Benjamin Luke Evans)

    • ヴァイオリン基本演奏技術の獲得を支援するゲームベースドシステムの提案

      Proposal of a game-based system that supports the acquisition of basic violin playing techniques

      チョウ エツ (Yue Zhao)

    • ロボット同士の関係が人-ロボット間の印象形成に与える影響評価

      Evaluating how the impression formation between human and robot effected by the relation between robots

      辻本 愛 (Megumi Tsujimoto)

    2011年

    • 相互相関を考慮した非線形予測モデルに基づく札幌市気温と北海道大学構内電力需要の同時推定

      Simultaneous estimation of temperature in Sapporo city and demand for electric power in Hokkaido university by non-linear models with cross-correlations

      岩山 浩将 (Hiromasa Iwayama)

    • ソーシャルメディアを用いた環境知能システムの構築

      Implementation of Ambient Intelligence using Social Media

      梅本 天流 (Takaharu Umemoto)

    • 肩乗りロボットによる身体性を用いたコミュニケーション支援

      Communication Support System based on Embodiment using Wearable Robot

      国田 洋平 (Yohei Kunita)

    • 平均場イジング模型の臨界現象と時系列予測

      Critical phenomena in mean-field Ising models and time-series prediction

      日向野 隼輔 (Shunsuke Higano)

    • 金融危機前後の価格変動分布に現れる確率的規則

      A universal probabilistic rule in distribution of return at financial crisis

      室田 光晶 (Mitsuaki Murota)

    2010年

    • 笑い声のリアルタイム検出の実現

      Automatic Laughter Detection in Real Time

      今吉 晃 (Akira Imayoshi)

    • 人とロボットの多体間の文脈適応的な身体模倣の実現

      Implementation of Context Adaptive Physical Imitation between Humans and Robots

      兼古 哲也 (Tetsuya Kaneko)

    • 生体信号を使ったロボットインタラクション

      Robot Interaction Using Biosignal

      喜屋武 寛之 (Hiroyuki Kyan)

    • 人とエージェントの関係持続性に着目した情報提示方法の提案

      A Proposal of an Information Presentation Method based on Relationship between Humans and Agents

      菱川 隆夫 (Takao Hishikawa)

    2009年

    • ゲーム理論に基づくダブルオークション市場の確率モデル

      Game Theoretical Approach to Probabilistic Modeling of Double-auction Markets

      伊吹 勇郎 (Takero Ibuki)

    • 群知能シミュレーションにおける異方性の創発とその解析評価

      Emergence of Anisotropy in Flock Simulations and Its Computational Analysis

      巻口 誉宗 (Motohito Makiguchi)

    2008年

    • 高頻度金融データの統計的性質とそのマイノリティゲームによる再現性に関する基礎研究

      Study on the minority game modeling of markets to reproduce the statistical properties of high-frequent financial data

      日野 光 (Hikaru Hino)